Първи чисто нов влак от 20 години насам ще бъде доставен в България през пролетта, научи „Телеграф“. Влакът е част от доставката на общо 20 модерни мотриси, платени с пари по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), съфинансиран от Европейския съюз.
Договорът за доставката на влаковете бе сключен през септември с чешкия гигант „Шкода“. Той включва доставката на 20 броя едноетажни електрически мотрисни влака, способни на скорост от минимум 160 км/ч с минимум 300 места всеки.
Производителят на влаковете поема и поддръжката им за срок от 15 години и се задължава да обучи персонала, който ще ги експлоатира след доставката им. Изпълнителят се задължава и през 15-те години влаковете да са в цех за планов ремонт не по-дълго от една седмица на всеки три месеца. Влаковете ще струват 511 млн. лв. без ДДС. В договора има опция за доставка и на още 5 мотриси, които обаче се плащат от механизма „Свързана Европа“.
Срокът за доставката на 20-те мотриси по ПВУ е август 2025 г., като той е императивен, ако България иска ЕС да признае разхода. В договора обаче няма изричен график за доставката на влаковете, а за това се намеква само в един от текстовете, касаещ обучението на експлоатационния персонал. Там е записано, че то ще започне с пристигането на първата бройка. Запознати с производствения процес обясниха за „Телеграф“, че поръчка с такъв размер няма как да бъде доставена накуп дори и от глобален производител. Ето защо влаковете ще идват на партиди.
Според източници в министерство на транспорта, което е страна по договора, график има, но той е конфиденциален. Причината е избягването на негативна публичност при дори и малко забавяне на някоя доставка, както се случи с въздушните линейки по договора с италианската компания „Леонардо“. Официално от министерството отказаха да посочат кога ще дойде първият влак и акцентираха, че договорът ще бъде спазен. Според отлично запознати източници на „Телеграф“ в жп средите обаче първият влак ще дойде през пролетта, а е възможно това да се случи още през март месец. Влакът ще бъде използван за административни процедури около сертификация и регистрация, както и за започване на обучение на персонала. Затова и първият ще бъде предоставен на БДЖ, които към момента са единственият превозвач у нас с договор за обществена жп услуга
Влаковете ще са от тип, който може да се използва както за оживени работнически крайградски пътувания като София-Перник, така и за дълги разстояния, включително София-Бургас и София-Варна. За второто специално от изпълнителя ще осигурят меки и комфортни седалки, които да осигуряват комфортно пътуване поне 3 часа. Същевременно мотрисите ще имат само втора класа секции, няма да имат купета, а седалките ще са разположени по две от всяка страна на междинния коридор.
Ще има и дръжки за правостоящи. В салоните ще има по един контакт 230V и USB-С порт за всеки две седалки. Ще има информационна система с дисплеи във и извън вагоните, от които пътниците ще разбират маршрута и разписанието на влака. На прозорците ще има ролетни щори. Ще бъдат осигурени по две места за хора с увреждания, както и място за 4 колела и две детски колички. Поне една от тоалетните ще бъде подходяща за хора с увреждания. Вратите ще са автоматични с бутон, натискан от пътниците. Влаковете ще са климатизирани и ще имат Wi-Fi мрежа. Ще бъдат снабдени и с видеонаблюдение както в салона, така и извън него.